.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
جزییات احضار ۶ سفیر اروپایی به وزارتخارجه
مديركل غرب اروپاي وزارت خارجه با دعوت از سفيران كشورهاي فرانسه، اسپانيا، ايتاليا، يونان، هلند و پرتغال در ايران به وزارت امور خارجه، سياست و خط مشي ايران در قبال اقدامات و تصميمات اخير اتحاديه اروپايي در اعمال تحريم‌هاي نفتي و بانكي عليه كشورمان را تشريح كرد.   به گزارش ايسنا حسن تاجيك با اشاره به سابقه همكاري‌هاي نفتي ايران و كشورهاي اروپايي، تداوم اين همكاري‌ها را منوط به پايبندي طرف‌ها به تعهدات خود، دوري از تنش‌هاي برون‌زا و پرهيز از اتخاذ تصميم‌هاي غلطي دانست كه در نهايت به زيان مردم اروپا تمام مي‌شود.

او خاطرنشان كرد: ترديدي نيست كه زيان سياست‌هاي تقابلي اتحاديه اروپا قبل از همه دامن‌گير ملت‌هاي اروپايي و به‌ويژه كشورهاي درگير بحران اقتصادي آن قاره خواهد شد. مردم اروپا ايجاد اين شرايط مشكل را طبيعتا متوجه تصميمات نابخردانه دولت‌مردان خود مي‌دانند.

مديركل غرب اروپاي وزارت خارجه هم‌چنين در اين ديدارها تاكيد كرد: استفاده ابزاري از تجارت و انرژي، كه غربي‌ها آغازگر آن بوده‌اند، رويه نامطلوبي را در سطح بين‌المللي ايجاد كرده و ناقض اصول تجارت آزاد است.

وي با منطقي دانستن مواضع تهران، مسووليت پيامدهاي ناشي از فشارهاي اقتصادي و نارضايتي‌هاي عمومي، تصميمات غيرمنطقي اتحاديه اروپايي را متوجه كشورهاي تحريم‌كننده دانست و افزود: جمهوري اسلامي ايران به راحتي قادر به جايگزيني خريداراني غير از اروپا براي فروش نفت خود است و منتظر فرارسيدن زمان اجراي تحريم‌هاي اتحاديه اروپا نخواهد ماند.

به گزارش خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، شش سفير اروپايي شامل يوهانس كول، سفير هلند در تهران، برونو فوشه، سفير فرانسه در تهران، نيكلاس گاريديليس، سفير يونان در تهران، آنتونيو برادينيني، سفير ايتاليا در تهران، جرج كابرال، سفير پرتغال در تهران و پدرو ويانا، سفير اسپانيا در تهران با حضور در وزارت امور خارجه روز چهارشنبه به صورت جداگانه با حسن تاجيك، مديركل اروپاي غربي ديدار و گفت‌وگو كردند و مراتب اعتراض رسمي كشورمان به آن‌ها ابلاغ خواهد شد.

سفير فرانسه در تهران اذعان كرد:

تحريم نفتي ايران بر كشورهاي اروپايي فشار وارد خواهد كرد

برونو فوشه، سفير فرانسه در تهران پس از پايان ديدار خود با حسن تاجيك، مدير كل اروپاي غربي وزارت امور خارجه در جمع خبرنگاران گفت: در اين ديدار تاجيك پيامي را از سوي مقامات رسمي ايران براي مقامات فرانسه داشتند كه اين پيام مربوط به تحريم‌هايي است كه در ۲۳ ژانويه از سوي اتحاديه اروپا عليه ايران وضع شده بود و در ضمن در اين پيام اعلام شده كه اتحاديه اروپا عليه ايران روش درستي را اتخاذ نكرده و جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد كه درباره موضوعات اصلي مذاكره كند و روابط ميان ايران و فرانسه در سطح خوب، مستمر و بازرگاني باقي بماند.

سفير فرانسه در تهران ادامه داد: من نيز در اين ديدار جواب شخصي خود را اعلام كردم، زيرا بايد منتظر پاسخ رسمي مقامات به اين پيام بود. همه مي‌دانند اين تحريم‌ها به دليل موضوعات هسته‌يي ايران وضع شده است. اين موضوع نه تنها براي فرانسه بلكه براي جامعه جهاني مهم است. تاكنون جامعه جهاني مواضع خود را در ۱۱ قطعنامه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و شش قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل بيان كرده و اين موضوع براي همه جدي است.

او خاطرنشان كرد: ما از سال‌هاي بسيار دور ايران را مي‌شناسيم و روابط خوب و تاريخي با يكديگر داريم و من اطمينان دارم كه از طريق مذاكرات مي‌توانيم زمينه توافق را براي طرفين فراهم كنيم.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني كه چرا همواره رييس‌جمهور فرانسه برخلاف كشورهاي ديگر از گزينه نظامي استفاده مي‌كند؟ گفت: ‌من فكر نمي‌كنم كه تنها فرانسه درباره ايران گزينه نظامي را به كار مي‌برد؛ بلكه واكنش‌هاي زيادي از جمله از سوي آمريكا به موضوع هسته‌يي ايران وجود دارد.

فوشه در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين كه به طور مثال كلينتون، وزير امورخارجه آمريكا اگرچه از يك طرف مواضع تندي عليه ايران داشته اما همواره به حق ايران در دستيابي به انرژي صلح‌آميز هسته‌يي اذعان كرده، گفت: گزينه نظامي بهانه‌اي براي متقاعد كردن ايران نيست و ما از آن به عنوان بهانه استفاده نمي‌كنيم. خطر جدي درباره احتمال حمله نظامي عليه ايران وجود دارد بر همين اساس ما درباره اين موضوع صحبت مي‌كنيم.

وي در ادامه اظهاراتش گفت: از سال‌هاي گذشته درباره مذاكرات صحبت كرده و خواهان مذاكرات جدي هستيم، حتي پيش از آن كه گزينه نظامي مطرح شود ما نيز علاقه داريم كه مذاكرات ميان طرف‌ها برقرار شود اما در مقابل ما سوالاتي داريم كه بايد به آن‌ها پاسخ داده شود. من به دوستان ايراني خود نيز گفتم كه من خواهان بهبود روابط دو كشور هستم. ايران حقوقي دارد كه ما بارها به آن‌ها تاكيد كرديم، اما در مقابل تعهداتي نيز دارد.

فوشه در پاسخ به اين سوال كه آيا به نظر نمي‌رسد كه تحريم‌ها نفتي از نظر كارشناسي چندان واقعي نيست، تنها به جواب "نه" اكتفا كرد.

هم‌چنين سفير فرانسه ادامه داد: ‌رييس‌جمهور اين كشور از ماه آگوست سال گذشته بارها اعلام كرده كه فرانسه آمادگي دارد كه از هرگونه حمله نظامي جلوگيري كند و همه كاري انجام مي‌دهد كه دوستان ايراني را قانع كند كه مذاكرات جدي را آغاز كند. موضع فرانسه عوض نشده است.

وي ادامه داد: ايران عضو NPT است حقوقي داشته و در مقابل تعهداتي نيز دارد. ما در مقابل هيچ‌گونه برنامه‌ پنهاني نداشته وشفاف مي‌خواهيم كه براساس نامه اشتون، رييس سياست خارجه اتحاديه اروپا با ايران مذاكره كنيم. ما منتظر واكنش نسبت به نامه رسمي اشتون هستيم. اميدواريم در آينده نزديك مذاكرات آغاز شود.

سفير فرانسه در تهران درباره ايجاد مشكلاتي براي كشورهاي اروپايي به دليل اعمال تحريم نفتي اتحاديه اروپا عليه ايران گفت: به طورحتم اين تحريم، فشارهايي را بر كشورهاي اروپايي وارد خواهد كرد، اما ما بايد راهي درباره موضوع هسته‌يي ايران پيدا كنيم.

سفير يونان در تهران:

اين ديدار تنها يك ملاقات بود و مذاكراتي انجام نشد

هم‌چنين نيكولاس گاريدليس، سفير يونان در تهران پس از پايان ديدار با تاجيك به سوالات خبرنگاران پاسخ نداده و تنها در برابر اصرار خبرنگاران گفت: اين ديدار تنها يك ملاقات بوده و مذاكراتي در آن انجام نشد. مشروح اين ديدار را مي‌توانيد از وزارت امور خارجه دريافت كنيد.

سفير يونان در تهران در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اين كه آيا يونان نمي‌خواهد نقش بيش‌تري در اتحاديه اروپا ايفا كند؟ گفت: من به شما اطمينان مي‌دهم كه دنيا پر از مشكلات بزرگ و كوچك است و ما با مشكلات احاطه شده‌ايم و بر همين اساس ما بايد با توجه به منافع همه كشورها حركت كنيم.

سفير پرتغال در تهران:

محور گفت‌وگوها، روابط دو جانبه بود

سپس جرج كابرال، سفير پرتغال در تهران پس از اين ديدار در جمع خبرنگاران گفت: مذاكرات انجام شده مثبت بوده و اين ديدار در راستاي ديدارهاي معمول ميان سفارتخانه‌ها با وزارت امور خارجه انجام شد.

او پس از ديدار خود درجمع خبرنگاران گفت: من بنا به درخواست انجام شده از سوي وزارت امور خارجه به اين جا آمده، همان طور كه مي‌دانيد طبيعي است كه سفيران به عنوان نماينده كشورها با وزارت امور خارجه در ارتباط بوده و در موضوعات منطقه‌يي و دو جانبه گفت‌وگو كنند.

سفير پرتغال در تهران با اشاره به اين كه اين گفت‌وگو مثبت بود، ادامه داد كه اين يكي از ديدارهاي معمول ميان سفارت و وزارت امور خارجه بود كه در اين ديدار دو طرف درباره مساله‌اي كه دو كشور درباره آن علاقمند هستند گفت‌وگو كردند و محور گفت‌وگو روابط دو جانبه بود.

سفير هلند در تهران:

پيامي ديپلماتيك دريافت كردم كه آن را به كشورم منتقل خواهم كرد

يوهانس كول، سفير هلند در تهران نيز عصر چهارشنبه با حسن تاجيك، مديركل امور اروپاي غربي وزارت امور خارجه ديدار و گفت‌وگو كرد.

وي پيش از اين ديدار در جمع خبرنگاران درباره علت اين ديدار گفت: از من دعوت كرد‌ه‌اند كه به وزارت خارجه بيايم و در جريان محتواي مذاكرات آن نيستم.

سفير هلند در تهران در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين كه حدس مي‌زنيد اين ديدار در چه موضوعي باشد؟ اضافه كرد: صادقانه مي‌گويم كه اين ديدار در راستاي روابط دوجانبه دو كشور است. ايران و هلند ۴۰۰ سال پيشينه روابط دوستانه با يكديگر دارند به همين خاطر دو كشور همديگر را شناخته و مي‌توانند با يكديگر به راحتي صحبت كنند.

او با اشاره به تحريم نفتي اتحاديه اروپا عليه ايران گفت: در بحث تحريم بايد به اين نكته اشاره كنيم كه ما علاقه‌اي به تحريم نداريم و ترجيح مي‌دهيم كه جمهوري اسلامي ايران با نهادهاي بين‌المللي همكاري كند و كار به تحريم كشيده نشود.

يوهانس كول در پاسخ به اين سوال كه آيا تحريم نفتي اتحاديه اروپا فشار زيادي به كشورهاي اروپايي وارد نخواهد كرد؟ گفت: من، وزير امور خارجه يا سياستمدار نيستم، بلكه تنها يك ديپلماتم و سوال‌هايي كه از يك سياستمدار بايد پرسيده بشود را از من نپرسيد.

سفير هلند در تهران هم‌چنين درباره احتمال قطع نفت ايران به اتحاديه اروپا گفت: من از اين موضوع اطلاعي ندارم، شايد آقاي تاجيك در اين باره به من اطلاعي دهند.

وي پس از انجام ديدار و گفت‌وگو با تاجيك، بار ديگر در جمع خبرنگاران گفت: من از تاجيك يك پيام ديپلماتيك دريافت كردم، اين پيام را به وزارت امور خارجه كشورم منتقل خواهم كرد.

يوهانس كول ادامه داد: وقتي كه پيام ديپلماتيكي ارائه شود بحث جدي است كه تنها به وزارت خارجه بايد منتقل شود.

او در پاسخ به اين سوال كه آيا فكر نمي‌كنيد بهتر است مردم درباره اين موضوع در جريان باشند؟ گفت: اين كار سياستمداران بوده و من تنها يك ديپلمات هستم.
استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.101 seconds.